Saffransbullar med mandelmassa

En ny variant av saffransbröd som jag provade i jul som blev mycket lyckat :)! Fort och enkelt gick det och de blev mycket goda. Kommer nog fortsättningsvis att göra sådana hära till jul!

60 st
250 grader

1 g saffran (2 pkt)
100 g fast margarin eller 1 dl flytande
5 dl mjölk
50 g jäst
250 g kesella
½ tsk salt
1 ½ dl socker
1 ägg
ca 15 dl vetemjöl

100 g smör
150 g mandelmassa
russin

ägg
hackad mandel

Smält fettet i en kastrull och värm sedan den och mjölken till 37 grader. Smula sönder jästen och häll över degspadet. Rör tills jästen är upplöst. Tillsätt ev. flytande margarin, kesella, salt, socker, saffran och ägg. Arbeta ihop till en smidig deg och låt jäsa 30 min. Knåda degen och kavla ut till 2 rektangulära bitar och bred på rumsvarmt smör och mandelmassa. Strö på russin och rulla ihop. Skär i bitar och lägg över på bakplåtspapper och låt jäsa i ytterligare 30 min på bakplåtspapper. Pensla med ägg och strö på mandel. Grädda i 5-10 min i 250 grader. Låt svalna under bakduk.

Kommentarer

  1. Jag ska baka saffransbullar med mandelmassa idag! Men jag har ett annat recept.. Som kommer på min blogg1 ;) Jag har nämligen börjat uppdatera lite granna igen!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar